subsidiënten | colofon

Tagcloud: UIT / AAN

Masha Ru: Museum of Edible Earth - An Acquired Taste

| 2018-10-13 10:12:34

Masha Ru (1984, Rusland/NL)
www.masharu.nl


Museum of Edible Earth: An Acquired Taste, 2018
Photo: Testcollection of  van archaeologic artifacts, Masha Ru, 2018
 

Meer

Kids special

| 0000-00-00 00:00:00


 
Special kids tour with VakantiepasClub

Op zaterdag 20/10, zondag 21/10, donderdag 25/10, vrijdag 26/10, zaterdag 27/10, zondag 28/10
Kids Tour: 14:00 - 14:30. Daarna kan je de tentoonstelling verder verkennen.
Voor kinderen vanaf 6 jaar onder begeleiding van 1 volwassene
Toegang volwassen begeleider € 0,- ipv  7,-

Kunstenaars nemen kinderen mee nemen in de reikwijdte van onze leefomgeving: de zee, het licht, de bomen en de bodem onder onze voeten. We bieden met extra kinderrondleidingen door de tentoonstelling een perspectief op samenhang in onze leefomgeving en zetten daarbij de verwondering in, gaan in gesprek en stellen vooral veel vragen.

Kan je golven voelen?
In de Stille Oceaan leven mensen die de golven kunnen voelen. Deze kennis is geheim. Met speciale kano’s kunnen ze verre eilanden over de oceaan bereiken. Kunstenaar Esther Kokmeijer ging naar de Marshall eilanden op zoek naar dat geheim. Met Esther wordt zo’n speciale kano gebouwd en kan je leren golven voelen!
 

Leer hoe gevoel voor golfstromingen je meer vertellen over hoe de zee/oceaan/golfstromingen/zeespiegelstijging werken, met kunstenaar Esther Kokmeijer en haar team met de speciaal overgekomen kano-bouwer van de Mashall Eilanden en de ingenieur uit Duitsland, die zich inzet voor meer duurzaam transport over zee. Zij bouwen een speciale duurzame kano van de Marshall Eilanden.
Neem je zaklamp mee en ontdekt met het ‘zon volgend prisma’ hoe de zon/licht/energie deel van ons leven uit maken, met kunstenaar Berndnaut Smilde. Naast ‘wolken’ maakt deze kunstenaar ook regenbogen.
Waaruit bestaat de grond onder onze voeten en hoe kunnen we ons daar toe leren verhouden? Kunnen we aarde proeven? Een meer zintuigelijke ervaring van ook onze niet-levende leefomgeving kan bijdragen aan een beter begrip van het verleden om te leren over de toekomst, met kunstenaar Masha Ru.

Gastkunstenaar Sara Vrugt borduurt een bos en gaat in gesprek over onze leefomgeving.
 

GASTKUNSTENAAR SARA VRUGT
www.vrugt.nl
Donderdag 25 oktober 14:00-17:00
Vrijdag 16 oktober 14:00-17:00
Zaterdag 27 oktober 16:00-18:00

100.000 bomen en een bos van draad (werktitel)
Samen met vele anderen borduurt Sara Vrugt de komende jaren een bos van honderd bomen. Een woud waarin je in gedachten kunt verdwalen. Een collectief bos dat aanzet tot denken, doen en verbinden.
Met het kunstwerk onderzoekt ze de relatie van de mens tot de natuur. In het werk is ruimte voor alle soorten bomen. En er is ruimte voor alle soorten mensen om daar aan bij te dragen.
Elke geborduurde boom staat symbool voor duizend echte bomen, die doormiddel van crowdfunding daadwerkelijk geplant worden. Zo groeit er behalve het bos van draad op doek ook een weefsel van mensen en een levend woud van honderdduizend bomen.

EN

100,000 trees and a threaded forest (working title)
In the coming years Sara Vrugt will, together with many others, embroider a forest with a hundred trees. A forest in which you can lose yourself in thoughts. A collective forest that encourages thinking, acting and connecting.
With the artwork she investigates the relationship of man to nature. There is room for all types of trees within the work. And there is room for all kinds of people to contribute to its growth.
Each embroidered tree symbolizes a thousand real trees, which will in this way be planted through crowdfunding. Besides the forest of thread on canvas, there is also growing a tissue of people and a living forest of one hundred thousand trees.




 

Partners

| 0000-00-00 00:00:00







 




 


 






 






 



 


Pre-program Climate as Artifact

| 2018-08-30 14:56:47

2018: PRE-PROGRAM 'WHO IS NATURE?'
Starting January 2018 we launched the question 'Who is nature?'
& developed the pre-program to introduce the artists and designers & their research, questions and fascinations to share with each other, with scientists and the public.
 


Image: Zeelab#2 'Climate as Game Changer' during Border Sessions The Hague.

In 2018 we rethink our perceptions of culture and nature.

Expedition Zandmotor#13: Innovatory Heritage
Hosted by The Centre for Global Heritage and Development, Leiden University, Erasmus University, the Design & History research group at TU Delft, and the VU Amsterdam research institute CLUE+, with special thanks to Blow Beach House.

We started the education program with 75 pupils of Technasium Maris College The Hague to discover if climate change is (allready) present in our daily environments.

Kusthal Kijkduin, a warehouse at the seaside as temporary art workspace & learning environment & Expedition Zandmotor#14 with pupils Technasium, with special thanks to Hoogheemraadschap Delfland and St. Ark
 
Hosted artists-in-residence Stef Veldhuis & Julia Helder (Music by Oceans), Austin Camilleri (Malta), Onkruidenier and Masha Ru.

Zeelab#1: Uptime_ icw exhibition space Nest during Festival Designkwartier in The Hague
With Lotte Geeven, Yeb Wiersma, Vibeke Mascini, Oscar Santillán, Aliki van der Kruijs &  Jos Klarenbeek, Josje Hattink, Esther Kokmeijer, Giuseppe Licari, Nishiko, Lonny van Ryswyck (Atelier NL). 
In dialogue met scientists Ruben Jacobs (cultural sociologist), Bert van der Valk (geologist), Gerbrant van Vledder (oceanograper), Henk Oosterling (philosopher), Tanya Lippmann (climate scientist), Alexander van Oudenhoven (environmental scientist). Artist-in-residence Austin Camilleri (Malta) and Suzanne Wallinga (curator).

Moderators: Luuk Heezen and Valentijn Byvanck.

Zeelab#2: Climate as Game Changer during Border Sessions Labs in The Hague
With artists Onkruidenier (Jonmar van Vlijmen en Ronald Boer), Marit Mihklepp en Masha Ru, designer Thijs de Zeeuw. In dialogue with Mans Schepers (archeo botanist, archeologist, RUG), Harrie van der Hagen (ecologist Dunea) and Jan de Graaf (urbanist, sea expert).

& we wrote a motion on behalf of the North Sea for parallel lab 'Ambassy of the North Sea' (Dutch Only)

Gave a talk 'The Culture of Nature' at ISISA Islands of the World Conference 2018 conference, at Terschelling hosted by Waddenacademie
 
Gave a talk 'Who is Nature?' during Viscous Space North Sea conference at TU Delft, hosted by Centre for Global Heritage and Development en History of Architecture and Urban Planning)
& wrote an article 'Who is Nature?' for Viscous Space North Sea (TU Delft)

Organized 2 guided tours called Warming Up 1 & 2 along the 24/7 public exhibition Zeespiegel (boulevard Scheveningen) and on the Zandmotor.

Present a Preview of Climate as Artifact: on September 8 in the Electriciteitsfabriek during DCR Pleinfestival, and on Sunday September 9, during Festival Het Circus at the nearby neighbourhood park, De Verademing.

Gave a talk on board the ship that travelled around Tiengemeten during Festival 'Het Laaste Eiland'.
 
We are part of the international exchange program called 'Sources & Resources’ Terschelling (NL) -Praputnjak (Croatia) as part of Tandem Fryslan, hosted by ECF and MidOst, LF2018 & more
& gave a talk 'There is never one story to tell' at Rijeka, EU Cultural Capital 2020

We participate in Exploded View, hosted by Zone2Source and VU-CLUE+
& gave a talk 'Who is heritage?' at VU Amsterdam.

VC17

| 2019-03-07 18:30:20

A very special and unexpected contribution to 'Climate as Artifact' was VC17. A sample of the soil underneath the North Sea.
 
With special thanks to Tanya Lippmann (VU), dr. Freek Busschers, Pieter van der Klugt and Sieb de Vries (TNO, Deltares).
 


EN: Tanya Lippmann (promovenda VU Amsterdam):

Peat growth and development is highly dependent on climate. Therefore, peat deposits (“basisveen”) submerged beneath the North Sea are a proxy for climatic change. Recently, during a marine cruise on the North Sea, a team of scientists (from Royal NIOZ Sea Research, TNO, Deltares, Utrecht University and VU University Amsterdam) drilled several sediment cores containing peat deposits. This is one of the retrieved cores. This core (VC17) was retrieved in order to further understand the transition from the last glacial period into the Holocene (onset c. 11,700 cal yr BP).

Marine sands sit above the peat. The peat material is easily identified by its light brown colour. The changes in colour and ‘stripes’ signify changes in vegetation type and growth rate. This particular peat is composed of Sphagnum moss. It has been preserved beneath the sea floor in an oxygen free environment. Thereby, preventing decomposition.

This work will contribute to understanding the climate variability in the Early Holocene and the development and botanical succession of peat ecosystems in general.

Scientists aim to reconstruct past vegetation change over time, based on plant macrofossil analysis, in different areas of the North Sea including the Doggers Bank, a submerged island that was home to prehistoric humans. Not only does the project aim to understand how peat transitions from one peat type to another but whether there is methane being produced by microorganisms living in the peat.


NL: Toelichting dr. Freek Busschers

Senior Geologist, TNO - Geological Survey of the Netherlands
Zie https://www.nioz.nl/en/blog/north-sea-expedition-sea-level-rise

Boring komt van de Noordzee, ongeveer 70 km ten westen van IJmuiden.
Het is een doorgezaagde pvc buis van 10 cm doorsnee en 1 m lengte.
De boring is gezet op de bodem van de Noordzee. De waterdiepte is hier ongeveer 25  meter.

De verschillende sedimenten liggen OP elkaar omdat de zeespiegel geleidelijk is gestegen.
Zand uit de laatste ijstijd afgezet door de wind. De Noordzee lag toen nog droog omdat al het water was opgeslagen in grote ijskappen op Scandinavie en Noord-Amerika. Ongeveer 14.000 jaar oud.

12.000 jaar geleden smelten door klimaatverandering de de ijskappen grotendeels af. Hierdoor begint de Noordzee weer vol te lopen. Het eerste moment dat je kan zien dat de Noordzee weer vochtig wordt, ongeveer 9500 jaar geleden, is deze veenlaag. Het geeft aan dat de grondwaterspiegel stijgt en het gebied veranderd in een groot moeras. Dit oude moeras zie je uiteindelijk terug in een laag samengedrukte planten, ook wel veen genoemd.

9000 jaar geleden veranderd het moeras in een ondiepe zee / waddengebied waarin klei wordt afgezet. Je kan zien dat het een zee is door de gelaagdheid van de klei en ook door zogenaamde kiezelwieren, een algensoort, ook wel diatomeen genoemd, alleen zichtbaar met een microscoop).

Vanaf 8000 jaar geleden is de Noordzee veel dieper geworden. De zeebodem bestaat uit zand met schelpen.

Met dank aan Pieter van der Klugt en Sieb de Vries, TNO, Deltares.
 

 

<< < Pagina 5 van 5
bg4.jpg
scheveningen project zandmotor cultural badgast zee was new water dat satellietgroep coastal artists with research art from artist sea