subsidiënten | colofon

Tagcloud: UIT / AAN

Bram Vreven: 'Vloei - Flow I'

| 2013-03-26 15:23:46

'Vloei – Flow I' door Bram Vreven
'Stellingname' 7 april - 23 juni 2013:

In 1998 besluit Bram Vreven (1973, Gent) zijn jazz- en sonologiestudies te beëindigen en zich toe te leggen op het bouwen van klankinstallaties, waarin hij akoestisch en elektronisch geluid tegen elkaar afzet. Van meet af aan spelen de visuele aspecten van zijn werk echter een even belangrijke rol als het geluid. Geleidelijk aan krijgt ook de stilte een plek in zijn oeuvre. Hij maakt installaties die soms heftig bewegen, maar daarbij geen of nauwelijks geluid produceren. De stille beweging vormt uiteindelijk een van de leidmotieven doorheen zijn werk.

Tussen 2002 en 2008 creëerde Vreven de installatieserie vloei - flow, waarin met water gevulde buizen en dubbele glasplaten op uiteenlopende manieren in beweging worden gezet. De golven en stromingen die daarbij ontstaan, volgen nauwkeurig uitgestippelde bewegingspatronen of choreografieën. De integrale serie was o.a. te zien in het Muziekgebouw aan `t IJ (Amsterdam), TodaysArt (Den Haag), Kunstencentrum Buda (Kortrijk) en de Verbeke Foundation (Kemzeke).
www.bramvreven.com



Installatie 'Vloei-Flow I' van Bram Vreven in de poterne van het Kunstfort, foto's Thomas van Lenden.

Vloei - Flow I

Tijdens Stellingname is 'Vloei - Flow I' te zien waarin vierentwintig met water gevulde buizen om hun eigen as draaien. In eerste instantie probeert het water de bewegingen van de transparante buizen te volgen, wat door de zwaartekracht wordt verhinderd. Er ontstaan minuscule golven en rimpelingen aan de oppervlaktes. Naarmate het draaien versnelt, winnen centrifugale krachten meer terrein. De golfjes worden sterker en krijgen een chaotisch karakter. Door nauwkeurig bepaalde snelheidsvariaties ontstaan uit die chaos meer regelmatige patronen die de basis vormen voor de meest uiteenlopende vloei-sequenties.

Met dank aan Johan van der Kreij, Jo Scherpemisse.

Bram Vreven over deze serie:
...Een van de impulsen die me tot de installatieserie vloei - flow bracht, was een bezoek aan de waterfabrieken van Spa. Ontelbare flessen werden met millimeterprecisie gespoeld, gevuld, afgesloten en gelabeld. Een zonnestraal die de fabriek binnenviel, weerkaatste willekeurig in duizenden individuele wateroppervlakken; een schitterend contrast met de strak geregisseerde productierobots. De fabrieksbeelden riepen vragen op. Welke vormen kan bewegend water aannemen? Hoe ontstaan rimpelingen, stromingen en golven? Verlopen deze bewegingspatronen chaotisch of is er een orde in aan te brengen? Valt die ene mooie rimpeling nog een keertje over te doen? Zijn sommige patronen reproduceerbaar of wellicht zelfs kloonbaar? In de zoektocht naar antwoorden, bouwde ik uiteenlopende testopstellingen waarin de bewegingsmogelijkheden van water centraal stonden...

bg1.jpg
with cultural coastal zee water artist research sea dat was satellietgroep from art badgast artists zandmotor new project scheveningen