subsidiënten | colofon

Tagcloud: UIT / AAN

23 juni Finissage: Can art change the world?

| 2013-06-11 15:34:49

Ine Gevers, curator van de kunstmanifestatie 'Ja-Natuurlijk, Art can change the world' in het Gemeentemuseum Den Haag.
www.ja-natuurlijk.com

Ine Gevers tijdens de expertmeeting, foto Rob te Riet
 

23 juni Finissage: Bestaat innoverend erfgoed?

| 2013-06-11 15:35:15

Museoloog Peter van Mensch over de vraag of innoverend erfgoed bestaat.
www.menschmuseology.com

Museoloog Peter van Mensch tijdens de expertmeeting, foto Rob te Riet.

Bram Vreven: 'Vloei - Flow I'

| 2013-03-26 15:23:46

'Vloei – Flow I' door Bram Vreven
'Stellingname' 7 april - 23 juni 2013:

In 1998 besluit Bram Vreven (1973, Gent) zijn jazz- en sonologiestudies te beëindigen en zich toe te leggen op het bouwen van klankinstallaties, waarin hij akoestisch en elektronisch geluid tegen elkaar afzet. Van meet af aan spelen de visuele aspecten van zijn werk echter een even belangrijke rol als het geluid. Geleidelijk aan krijgt ook de stilte een plek in zijn oeuvre. Hij maakt installaties die soms heftig bewegen, maar daarbij geen of nauwelijks geluid produceren. De stille beweging vormt uiteindelijk een van de leidmotieven doorheen zijn werk.

Tussen 2002 en 2008 creëerde Vreven de installatieserie vloei - flow, waarin met water gevulde buizen en dubbele glasplaten op uiteenlopende manieren in beweging worden gezet. De golven en stromingen die daarbij ontstaan, volgen nauwkeurig uitgestippelde bewegingspatronen of choreografieën. De integrale serie was o.a. te zien in het Muziekgebouw aan `t IJ (Amsterdam), TodaysArt (Den Haag), Kunstencentrum Buda (Kortrijk) en de Verbeke Foundation (Kemzeke).
www.bramvreven.com



Installatie 'Vloei-Flow I' van Bram Vreven in de poterne van het Kunstfort, foto's Thomas van Lenden.

Vloei - Flow I

Tijdens Stellingname is 'Vloei - Flow I' te zien waarin vierentwintig met water gevulde buizen om hun eigen as draaien. In eerste instantie probeert het water de bewegingen van de transparante buizen te volgen, wat door de zwaartekracht wordt verhinderd. Er ontstaan minuscule golven en rimpelingen aan de oppervlaktes. Naarmate het draaien versnelt, winnen centrifugale krachten meer terrein. De golfjes worden sterker en krijgen een chaotisch karakter. Door nauwkeurig bepaalde snelheidsvariaties ontstaan uit die chaos meer regelmatige patronen die de basis vormen voor de meest uiteenlopende vloei-sequenties.

Met dank aan Johan van der Kreij, Jo Scherpemisse.

Bram Vreven over deze serie:
...Een van de impulsen die me tot de installatieserie vloei - flow bracht, was een bezoek aan de waterfabrieken van Spa. Ontelbare flessen werden met millimeterprecisie gespoeld, gevuld, afgesloten en gelabeld. Een zonnestraal die de fabriek binnenviel, weerkaatste willekeurig in duizenden individuele wateroppervlakken; een schitterend contrast met de strak geregisseerde productierobots. De fabrieksbeelden riepen vragen op. Welke vormen kan bewegend water aannemen? Hoe ontstaan rimpelingen, stromingen en golven? Verlopen deze bewegingspatronen chaotisch of is er een orde in aan te brengen? Valt die ene mooie rimpeling nog een keertje over te doen? Zijn sommige patronen reproduceerbaar of wellicht zelfs kloonbaar? In de zoektocht naar antwoorden, bouwde ik uiteenlopende testopstellingen waarin de bewegingsmogelijkheden van water centraal stonden...

Francois Lombarts: 'Ik wil inpolderen!'

| 2013-02-25 11:31:10

'Ik wil inpolderen!' (werktitel)
'Stellingname' 7 april - 23 juni 2013:
Als een vorm van fysiek denken verkent ontwerper Francois Lombarts de polder zwemmend om de identiteit bloot te leggen. Hij dringt door in alle waterwegen die als aders en haarvaten het leven van deze polder definiëren. Kanalen, sloten en greppels vormen samen met zijn eigen fysieke beperkingen en de functionele barrières in de polder zijn Hollandse werkterrein. Het resultaat vatte hij samen in het videowerk 'Sinking into the landscape' (2013, 12 min).
Met dank aan Ritse Mol.

Lombarts: 'I could not trust the half earth beneath my feet, giving way and sucking me deeper. The effort required to pull myself out, to keep my head above water was almost unbearable, yet I was also too tired to notice. Deceptively demanding conditions, the polder a vast sinking landscape, where sure footing could not be guaranteed, and the immense effort required to be able to make the polder habitable.'
www.francoislombarts.com

Polderzwemmen door Francois Lombarts, foto's: Marjolijn Boterenbrood, Rob te Riet en Theo Mahieu.

Beeld Jonmar van Vlijmen. Subjectieve cartografie door ontwerper Lombarts. Hij  zwom door de sloten en greppels van de Haarlemmermeerpolder om de polder te begrijpen.

Meer tekst en beeld over Francois en zijn project:

Meer

Jan de Graaf & Robert Schutte: 'Grenslandschappen'

| 2013-03-27 11:07:29

'Grenslandschappen - een verkenning op het kruispunt van de getrainde tred en het geschoolde oog.'
'Stellingname' 7 april - 23 juni 2013:
Stedenbouwkundigen Jan de Graaf & Robert Schütte beschouwen de Stelling van Amsterdam als grenslandschap: borderscape. Zij onderscheiden een aantal borderscapes. Bijvoorbeeld de reeks Fort Vijfhuizen, Fort Amsterdam, Fort Europa. Hun omvang verschilt, hun functie is gelijk: bewaking. Het materiaal van grensgebergten elders in Europa is anders dan dat in waterrijke laaglanden, maar de bezigheid ter plekke blijkt gelijk: observatie.
De Graaf en Schütte ontwikkelden 'Rechtwandeling', een 'lopend onderzoek' over de Geniedijk op het kruispunt van de militaire en toeristische blik, om de interlectuele dimensies van reizen te stimuleren.

Foto's 'Rechtwandeling' met Jan de Graaf en Robert Schütte: Rob te Riet en Theo Mahieu.

Beeld Jonmar van Vlijmen. Subjectieve cartografie door Jan de Graaf & Robert Schütte: 'Grenslandschappen - een verkenning op het kruispunt van de getrainde tred en het geschoolde oog.' Stedenbouwkundigen De Graaf en Schütte ontwikkelden 'Rechtwandeling', een 'lopend onderzoek' over de Geniedijk op het kruispunt van de militaire en toeristische blik, om de interlectuele dimensies van reizen te stimuleren. Start: zoek zijwaarts, weg-wijzer, re-inundatie, (n)u, kunstevacuatie, luchtverkenning, finish: zoek zijwaarts.

Meer tekst en beeld over Jan en Robert en hun project:

Meer

<< < Pagina 3 van 4 > >>
bg4.jpg
artists scheveningen was zee satellietgroep dat research zandmotor art artist cultural coastal project new badgast with from sea water