subsidiënten | colofon

Tagcloud: UIT / AAN

Satellietgroep te Gast @ Wrecks and Rafts

| 2012-11-13 17:43:26

Satellietgroep programmeert op 25 november om 17 u de filmavond tijdens de finale tentoonstelling in het CBKU door Maurice Bogaert:

WRECKS AND RAFTS
Het licht uitdoen. De plaat poetsen. Laatste ronde. Basta. Over en uit. Het CBKU sluit zijn deuren. Een krappe drie jaar na de opening op de nieuwe locatie stopt het CBKU te bestaan. Wat nu? Bij de pakken neerzitten? Rouwen? Herdenken en begraven? Nee. Tijd om ons eigen plan te trekken. De laatste tentoonstelling van het CBKU wordt een tentoonstelling naar concept van Maurice Bogaert, een tentoonstelling over boten, schepen, vlotten, wrakken en reizen. Het is namelijk tijd om te gaan. Met geheven hoofd en opgestoken middelvinger. We zetten alle middelen in. En ondertussen: tijd voor een laatste list. He Ho, Let’s Go!

WRECKS AND RAFTS EVENTS
Opening: op vrijdag 16 november om 20.00 uur
Filmavond: op zondag 25 november om 17.00 uur
Ultieme Slot Event: op vrijdag 30 november lichten we definitief het anker vanaf 18.00 uur
www.mauricebogaert.nl | www.cbk-utrecht.nl

View filmprogram here:

 

INTRODUCTIE PROGRAMMA
Door Eliane Esther Bots voor 'Wrecks and Rafts' – Maurice Bogaert – CKBU

De films hebben allemaal een sterke verbinding met het thema 'Wrecks and rafts', soms in een letterlijke beeldende zin, zoals de korte films 'Misthoorn', waarin we een schip in de mist zien verdwijnen, het werk 'Rowing' waarin een roeier een korte tocht maakt en het fragment uit de film 'Rough Sea at Dover', een van de eerste films (uit 1895) waarin een schip vertrekt vanuit de haven. In deze korte films komt meteen het tweede thema aan bod, de meeste films gaan, direct of indirect, over een ontdekkingsreis of een poging daartoe, een vertrek, waarbij de zee een essentiële rol inneemt in beeld of verhaal.

De film 'The idea of North', verbeeldt (documenteert) een poolexpeditie die desastreus afloopt als de drie deelnemende poolreizigers stranden op een ijsschots, de film 'Rückenlage' van Astrid Bussink,verhaalt over de waanzinnige oversteek van de Noordzee door Rudolf Hess in 1941.

Beide werken verbeelden een bijna onmogelijke tocht, die wellicht al vanaf het begin doemde te mislukken, en toch blijven de makers van de tochten geloven in hun doel. In het werk 'Crashing Waves' van Britta Johnson zien we, net als in 'The idea of North', gestrande reizigers, schipbreukelingen, het doel en de bestemming van hun overzeese reis blijft onbekend.

In de filmselectie zijn ook reizen die de kunstenaars zelf ondernemen terug te zien, zo ook kunstenaar Chris Dobrowolski in 'Seascape escape No. 1' waarin hij een korte reis onderneemt om de kunstacademie in de gedeprimeerde havenplaats 'Hull' (UK) te ontvluchten. Waar bovengenoemde reizen lijken te mislukken, onderneemt de filmmaker Mels van Zutphen in de documentaire 'St. Kilda' ook een reis, in dit geval naar St. Kilda, een afgelegen eiland. In eerste instantie blijkt informatie voor de film moeilijk te vergaren, uiteindelijk lijkt de reis toch te slagen.

In het werk 'Friends he lost at sea' van huidige Badgast Henrik Lund Jørgensen, speelt een overzeese reis naar een nieuwe bestemming ook de hoofdrol, hier gaat het echter niet om een ontdekkinsreis, de personages in zijn werk zijn veelal immigranten, gedwongen door omstandigheden om een reis te ondernemen. Natuurlijk is er ook ruimte voor een minder letterlijke reis over zee, het bezoeken van een plek zonder er zelf naar toe te gaan, zoals in het werk 'Tidal Wave' waarin een nachtmerrie over een vloedgolf verbeeld wordt.

In alle films zijn de makers of de hoofdrolspelers op weg naar de horizon waar wellicht nieuwe mogelijkheden liggen. De zwemmer in het werk 'Follow the sea' van Arthur Kleinjan doet een poging naar een kunstmatige horizon te zwemmen, terwijl de echte horizon aan zee voor hem onbereikbaar lijkt. Als afsluiter de documentatie van het project 'Behind the horizon', waarin op een veel directere manier de horizon wordt onderzocht.

1 Rebecca Baron ‘The idea of North’ – 16mm (1995) 14 min.
In the guise of chronicling the final moments of three polar explorers marooned on an ice floe a century ago, Baron’s film investigates the limitations of im­ages and other forms of record as a means of know­ing the past and the paradoxical interplay of film time, historical time, real time and the fixed moment of the photograph. Marrying matter-of-fact voiceover and al­lusive sound fragments, evidence and illustration, in Baron’s words, “meaning is set adrift”.
Source: New York Film Festival, 1997, “Views from the Avant-Garde”. Program notes www.rebeccabaron.com

2 Salise Hughes ‘Tidal wave’ (2005) 2 min.
The narrator of the film, who is reciting his own dream, has been plagued with dreams of tidal waves before he was old enough to know what one was, or ever saw the ocean. www.salisehughes.blogspot.nl

3 Aliki van de Kruijs ‘Misthoorn 95’ 1 min.
www.alikivanderkruijs.com

4 Britta Johnson ‘Crashing Waves’ (2005) 6'35 min.
Two shipwreck victims spend their days on a deserted shore doing remarkable tasks; are they gods, or have they been driven mad by their predicament? www.thekmpi.net

5 Anna Abrahams & Jan Frederik Groot ‘Rowing’ – 35 mm (2003) 1'12 min.
Animated film loop of a lonely rower, recorded with a self made pinhole camera. The frozen images are timeless, the journey eternal. preview.instantcinema.org/rongwrong

6 Mels van Zutphen 'St. Kilda' (2003) 15 min.
St. Kilda, off the west coast of Scotland, is the most remote archipelago of Great Britain, with the tallest cliffs. This group of islands is still known for its large populations of puffins and gannets. For centuries, a small community was able to survive here on a few square kilometres, practically isolated from the out­side world. But the last islanders were evacuated in 1930. The only two survivors of this period are old now and quite unapproachable. St. Kilda is a film about rituals, birds, bold ventures by bachelors, and big toes. www.melsvanzutphen.nl

7 Boat Leaving the Port (1895) 1 min.

8
Astrid Bussink ‘Rückenlage’ (2006) 9 min.
A visual journey through Scotland’s skies and the mind of Rudolf Hess, who flew to Scotland in 1941 to ‘negotiate peace’ with Britain. Narrated from ex­cerpts of letters to his family, written in prison where he spent the rest of his life. www.astridbussink.com

9 Chris Dobrowolski ‘Seascape escape No. 1’ (1989) 3 min.
Chris Dobrowolski went to art college in Hull, a port in the North of England that’s best years are behind it. Consequently it has a reputation for being slightly depressing. Disillusioned with art education and the art establishment Chris collected driftwood from the riverbank and made a boat to escape from art college. www.cdobo.com

10 Henrik Lund Jørgensen ‘Friends he lost at sea’ (2009) 5’32 min.
In this video, Jørgensen takes up the subjects and compositions of two of Michael Ancher’s most well-known works: Will He Round the Point? (1879) and The Crew is Saved (1894). Both paintings are re-en­acted in the manner of a tableau vivant, however with refugees from other countries taking the place of the fishermen. www.henriklundjorgensen.com

11 Arthur Kleinjan, 'Follow the sea' (2007) 3' 23 min

A swimming pool located next to the ocean is the setting of this video in which a man slowly swims towards the horizon. As he reaches the edge of the pool, he stops and repeatedly jumps up and down. The atmosphere is charged by engaging music which transforms the setting into a psychological landscape where the swimmer is suspended between movement and immobility.

12 Ief Spincemaille ‘Behind The Horizon’ (2010) 3 min.
On May 14th 2010, Ief Spincemaille committed him­self to visualizing the curve of the Earth with a giant yardstick: A 10.8 km long tube was carried by 285 volunteers to the beach of Ostend, Belgium. The tube’s middle point was resting on the ground. Five km to the left and five km to the right of this center, the tube was already rising 229 cm above the Earth’s surface. A straight tube hanging above a convex ground. A clearly visible and comprehensible image of the Earth’s bent. www.iefspincemaille.com

bg1.jpg
zandmotor coastal project zee badgast artist cultural with water was new from dat research artists satellietgroep scheveningen art sea