subsidiënten | colofon

Tagcloud: UIT / AAN

Locals Only#12

| 2014-08-13 12:22:27

Susan van Hengstum - fotograaf
www.susanvanhengstum.com
August 2014

werkvoorstel Locals Only @ Badgast:
Ik werk voornamelijk met fotografie, maar meer dan de uiteindelijke vorm, is het de drijvende kracht achter mijn werk. Het hybride medium is zowel historisch en hedendaags als in feite tijdloos. Het is zowel manipulatief en autonoom, als dat het afhankelijk blijft van wat er voor de camera verschijnt. Het is door middel van (deze tegenstrijdigheden binnen) fotografie dat ik mij in staat acht de zichtbare wereld te onderzoeken, daar waar het de epistemologische en fenemenologische eigenschappen van het medium ontmoet.
Mijn werk kan worden opgevat als een antinomie waarbij ik zowel reflecteer op het medium fotografie als mij hieraan probeer te onttrekken door de grenzen op te zoeken. In mijn poging aan fotografie te ontsnappen, wordt in feite de nadruk gelegd op het medium.
Mijn huidige onderzoek richt zich op de rechthoekige vorm als het dominante kader waardoor we de wereld aanschouwen zonder dat we hier ons dagelijks heel bewust van zijn. Dit kader is met name aanwezig binnen fotografie, cinema en architectuur. Denkend aan een verblijf aan de kust lijkt de zee bijna de absolute tegenhanger van het observeren vanuit een kader. De zee en diens horizon zijn alles behalve begrensd en is eindeloos en mateloos.
Voor bewoners aan de kust echter komen deze twee ontegenzeggelijk samen: de weidsheid van de kust wordt gevangen door de kaders van de ramen in hun huizen. Gedurende een verblijf in Badgast wil ik onderzoeken wat de relatie is tussen deze twee en hoe dit zich manifesteert.
Mijn vermoeden is dat bewoners een speciale relatie hebben met de zee en de kust zoals ze die kunnen zien vanuit hun huis. Al is het maar een glimp ervan. Mijn moeder woont twintig minuten lopen van zee, maar belangrijker dan dat vindt ze het uitzicht dat ze heeft op de duinen. Dat heet, want daarvoor moet je naar zolder. En alleen in de winter, wanneer de bomen kaal zijn, zie je boven de daken de toppen van de duinen.
Ik ben benieuwd naar de verscheidenheid aan kaders die Scheveningen biedt voor de kust; naar de caleidoscoop aan ingekaderde uitzichten die dit zal opleveren in beeld; naar de gedachten van bewoners over deze uitzichten en hun relatie met deze uitzichten.
Daarnaast zou ik gedurende de residency @ Badgast zelf voor het eerst zelf ook aan zee wonen (ik woon op het moment in Amsterdam). Hoe anders is het om vanuit het kader van het raam de ultieme weidsheid waar te nemen. Is de weidsheid in staat het kader te doen vergeten of vormt het kader een duidelijk voelbare beperking voor de ervaring van de kust? En wat draagt het rechthoekige kader bij aan de nimmer veranderende begrenzing van het uitzicht, wat als het raam een andere vorm zou hebben?
De verhalen en beelden die ik bij de bewoners van Scheveningen verzamel zou ik samen met mijn eigen ervaringen en experimenten uiteindelijk willen vertalen in beeld door te onderzoeken waar ik het rechthoekige kader van film en fotografie als klankbord kan gebruiken.

Evidential Value, 2008, “. Slide: installatie foto expositie Fotofestival Naarden 2009

bg3.jpg
zandmotor from new was dat cultural sea coastal artist scheveningen badgast satellietgroep project with artists research water zee art